اهمیت گرم کردن و سرد کردن صدا

سلام و درود خدمت شماعزیزانم خداروشکرمیکنم وخیلی خوشحالم از این که با یک مقاله دیگه در خدمتتون هستم

گرم کردن صدا:

چند روز پیش تو یک مراسمی بودم که خواننده صداش به شدت گرفته بود و کاملا خروسکی شده بود بعد از مراسم رفتم که بهش توضیح بدم چرا این اتفاق برای صداش افتاده
دیدم چندین استاد که همه فن حریف هستن دوره این بنده خدارو گرفتن و از علم و توصیه های من در آوردیشون دارن میگن

یکی میگفت شیر جوشیده و کرفس رو ترکیب کن بخور صدات کامل صاف میشه

یکی میگفت قبل اجرا کتیرارو با صمغ عربی ترکیب کن مصرف کن صدات عین آینه میشه

یکی میگفت نشاسته و هشت تخمه و نصف لیمو ترش و عسل رو ترکیب کن صدات آخ نمیگه
رفتم بهش گفتم دوست عزیز صحبتتون تموم شد تشریف بیارید یک امر خصوصی داشتم باهاتون
خلاصه صحبت هاشون تموم شد و بعد از چند دقیقه اومد پیش من بهش گفتم ببین عزیزم اگر میخوای حنجرت رو به کشتن ندی هرچی تا الان شنیدی بزار کنار

من تخصصم این کاره شما بدون این که صدات رو گرم کنی و بدون هیچ آمادگی رفتی شروع کردی به خوندن و این کاملا طبیعی هست که صدات خیلی زود بگیره و زمان خوندنت خیلی کم بشه

گفت نه من همیشه گرم میکنم صدامو گفتم چجوری گرم میکنی گفت یکی دو بار میخونم تا صدام گرم بشه گفتم با این کار نه تنها صدات رو گرم نمیکنه بلکه کمک میکنه هرچه زودتر صدات بگیره

و این مشکل رو فقط ایشون ندارن خیلی از خواننده ها فکر میکنن برای گرم شدن صدا باید چند بار متنشون رو بخونن

حتی در خیلی از استودیو ها دیدم  کسی که داره صدارو ضبط میکنه به خواننده میگه خب چند بار بخون صدات گرم بشه بعد خواننده اگه تا ده دقیقه یک ربع ضبط کنه تموم میشه میره در غیر این صورت خیلی زود به مشکل میخوره و میگه برم آب بخورم صدام گرفت و باز هم مشکلش حل نمیشه

خلاصه بهش گفتم اگر این روندی که شما داری بکار میبری نتیجه داشت که الان این وضعیت صدات نبود عزیزم

گفت نه من جدیدا اینجوری شدم قبلا خیلی راحت گام های خیلی بالارو میخوندم جدیدا اینجوری شدم(قابل توجه عزیزانی که میگن ما بدون این که صدامونو گرم کنیم هم میتونیم خیلی راحت بخونیم هیچ نیازی به گرم کردن صدا نیست)
دوست عزیز آسیب هایی که در صوت و حنجره به وجود میاد یک دفعه خودشون رو نشون نمیدن

گرم نکردن های پی درپی صدا و خواندن های پر فشار با حنجره ای که هنوز گرم نشده و شما شروع میکنید به خوندن همین ها باعث میشه در مدت زمان طولانی آسیب های مختلف صوتی رو برای شما به وجود بیاره

با گرم نکردن صدا در طولانی مدت عمر صدای شما کم میشه

یعنی اگر شما قرار باشه ۵۰ سال خوانندگی کنید عمر مفید صدای شما میرسه به کمتر از ۲۰ سال
پس حتما صداتون رو گرم کنید تا از آسیب هایی که در طولاتی مدت به وجود میاد و چالش هایی که هنگام خواندن شما ممکنه به وجود بیاد جلوگیری کنید و به راحتی بتونید به مدت زمان طولانی گام های مورد نظرتون رو اجرا کنید
اما قبل از این که بخوام بهتون نحوه ی گرم کردن صدا رو توضیح بدم یک نکته ی مهم وجود داره که حتما باید رعایت کنید
خیلی از اساتید صداسازی موقع گرم کردن صدای هنرجو انقدر تمرین هارو سخت میگیرن که تمام ظرفیت صدای هنرجو رو بکار میگیرن و جای این که صدای هنرجو گرم بشه میسوزه


به عنوان مثال: ما زمانی که میخوایم یک غذایی رو گرم کنیم از شعله ی کمی استفاده میکنیم شعله رو تا انتها زیاد نمیکنیم چون میدونیم اگر از شعله ی خیلی زیاد استفاده کنیم غذا میسوزه
یا مثلا یک فوتبالیست زمانی که میخواد بدنش رو گرم کنه و بعد شروع کنه به بازی کردن همون اول با تمام سرعت نمیدوه چون میدونه انرژی زیادی از بدن تخلیه میشه و دیگه انرژی ای برای بازی کردن نمیمونه
پس یادتون باشه که زمانی که خواستید صداتون رو گرم کنید هرگز از تمام ظرفیت صداتون استفاده نکنید و با حجم خیلی کمی تمرینات رو انجام بدید

تمرین های گرم کردن صدا:


تمرین هایی که به شما ارائه میدم چند تا از کاربردی ترین تمرینات و مفید ترین تمرینات در جهان هستن

که اساتید مطرح جهانی صداسازی با توجه به تحقیقات و بررسی ای که توسط متخصصین بار ها آزمایش شده و تمیرنات من درآوردی نیستن خیالتون راحت باشه این تمرین ها کاملا علمی هستن
و این مورد رو هم‌باید بدونید که مدت زمان تمرین شما بستگی به دو موضوع داره یکی این که به چه مدتی قراره بخونید و یکی این که در چه ساعتی از روز قراره بخونید

یعنی اگر قراره شما یک اجرا داشته باشید که مدت زمانش کمتر از بیست دقیقه هست نیازی نیست به صورت مفصل صداتون رو گرم کنید به مدت زمان ده دقیقه صداتون رو گرم کنید کافیه
و اینکه اگر در صبح قراره اجرا داشته باشید مدت زمان گرم کردن صداتون باید بیش از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه باشه چون حنجره ی شما به اون حد از آمادگی نرسیده و شما در طول روز خیلی صحبت نکردید پس باید به طور مفصل و حسابی صداتون رو گرم کنید اما اگر در عصر یا غروب اجرا داشتید نیازی نیست که مفصل صداتون رو گرم کنید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کافیه

نکات مهم قبل از اجرای تمرین:

تمرین اول:

هامینگ (Humming)

این تمرین یکی از بهترین تمرین های گرم‌کردن صدا هست  و کاربرد های خیلی زیادی هم داره که کار رو برای هر خواننده ای راحت تر میکنه

یکی از مهمترین کاربرد هاش اینه که در اجرا کردن نت های بالا خیلی کمکمون میکنه و تنش و فشار رو  از بین میبره

و تاثیر زیادی در تقویت قدرت صدا و شفافیت صدای ما میزاره

قبل از این که نحوه ی اجرا کردن این تمرین رو گوش کنید به نکاتی که در اجرا کردن این تمرین باید رعایت کنید گوش بدید

نکات مربوط به هامینگ:

نحوه اجرای تمرین هامینگ:

تمرین دوم:
لیپ رول(Lip roll)

لیپرول مهمترین تکنیکی هست که انسان برای گسترش دادن به وسعت صدا وتقویت ماهیچه های مرتبط با آوازش درطول تاریخ ابداع کرده

و نقش پررنگی در افزایش انعطاف پذیری تار های صوتی ما دارد

اهمیتی که لیپرول در آواز دارد  معادل اهمیت دویدن در   ورزش  است

نحوه اجرای تمرین لیپ رول:

تمرین سوم:
اجرا کردن حرف “ز”

عضله زبان با فرم هایی که به خودش میگیره تاثیر زیادی در بیان کردن مصوت ها میزاره

انگشت اشارتون رو روی زبانتون بزارید و روش فشاری نیارید و بگید اَ آ ای اِ اُ او  متوجه میشید که زبان ما در هر مصوتی فرم مختص به خودش رو میگیره
کسی که تنش و سنگینی در زبانش داشته باشه در بیان کلمات به مشکل بر میخوره و مهمتر از اون تنش ها مانع انتقال رزونانس میشن که در فایل های آموزشی بعدی به طور مفصل براتون توضیح میدم

زمانی که ما این تمرین رو اجرا میکنیم و حرف ” ز ” رو ادا میکنیم زبانمون در حالت شل و ریلکسی قرار میگیره
و همینطور  احساس می کنیم که صدای ما در حال حرکت کردن به سمت پایین هست

نحوه اجرای تمرین ز :

تمرین چهارم:

اجرا کردن صامت های ” ب ” و ” پ “

وقتی که این صامت هارو اجرا میکنید فشار هوا  پشت لب ایجاد می شه . تمرکز کامل بر ادا شدن این صامت ها توجه  رو از حلقی خواندن بر می داره

یک حرف صدا دار رو بعد از این صامت ها به کار ببرید مثل :بی،با،پی،پا

هر نت رو سه بار اجرا کنید و بعد برید سراغ نت های بعدی
مثل: بی،بی،بی یا با،با،با یا پی،پی،پی یا پا،پا،پا

بعد از اجرای تمرین قبلی میتونید اون هارو با هم ترکیب کنید مثل:بی-پی-بی-پی یا بی-پا-بی-پا

نحوه اجرا کردن تمرین ب یا پ:

 

سرد کردن صدا:
سرد کردن صدا موضوعی هست که خیلی از استاد های صداسازی هیچ اشاره ای بهش نمیکنن
زمانی که ما از تار های صوتیمون برای خواندنمون استفاده میکنیم اون هارو به یک حالت و ژست خاصی میبریم کهمربوطه به زمان خوانندگی

هر زمانی که ما از تار های صوتیمون استفاده کنیم تار های صوتیمون دچار ارتعاش میشه یعنی دچار لرزیدگی و بهم خوردگی میشه اما زمانی که ما از تار های صوتیمون برای خوانندگی استفاده میکنیم تار های صوتیمون ارتعاشات منظمی ‌پیدا میکنن و هر وقت که زمان اجرای ما به پایان رسید باید این ارتعاشات منظم رو به حالت عادی خودش برگردونیم
به عنوان مثال:شما هر ورزشی که انجام داده باشی مربی اول بدن شمارو گرم میکنه و بعد از گرم کردن شما شروع به فعالیت میکنید و بعد از این فعالیت شما به پایان رسید مربی بدن شمارو سرد میکنه چون میدونه اگر شمارو به حالت عادی برنگردونه آسیب های زیادی به بدنتون وارد میشه

اگر فردی بعد از دوی نیمه ماراتن بدنش رو سرد نکنه روز بعد حتی در پیاده رویش هم دچار مشکل می‌شه و عضلات چهار سرش نمی‌تونه به خوبی فعالیت کنه و سرد کردن بدن به عضلات کمک می‌کنه تا ریکاوری بهتری داشته باشه  و به حالت عادی خودش برگرده

اگر بعد از ورزش بلافاصله فعالیت سنگین را متوقف کنیم فشار خون بلافاصله پایین می افتد که ممکن است باعث فشار آمدن به قلب شود و در نتیجه‌ گیجی یا حالت بیهوشی ایجاد می‌کند

تمرین های صرد کردن صدا:

یک تمرین کاربردی و بسیار ساده که خیلی زود صدای شمارو به حالت قبلی خودش برمیگرداند تمرین خمیازه کشیدن هست به این صورت که در حالت خمیازه کشیدن از بالا ترین نتی که میتونید اجرا کنید به پایین ترین نتی که میتونید اجرا کنید بروید.

نحوه اجرای سرد کردن با خمیازه:

میتونید از تکنیک lip roll هم استفاده کنید و اون رو از بالاترین نت به پایین ترین نت اجرا کنید.

نحوه اجرای سرد کردن با لیپ رول:

امیدوارم که لذت برده باشید

دوستدار شما رضا کیانفر❤

 

12 پاسخ
    • kianfar
      kianfar says:

      سلام و درود به شما دوست عزیز تو کامنت قبلی یکی دیگه از دوستان مشکل شمارو داشتن گفتم که اگر در انجام تمرین ها دچار گلو درد یا سوزش گلو و خارش گلو و هر مورد دیگه ای که احساس ضعف در حنجره و گلوتون میکنید به خاطر اشتباه انجام دادن تمرین هاست برای رفع این مشکل به واتس آپ شماره ای که در قسمت ارتباط ها گذاشتم نحوه اجرا کردن تمرینتون رو بفرستید تا ایرادات رو پیدا کنیم و حلشون کنیم ممنونم❤

      پاسخ
  1. ساحل
    ساحل says:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد بزرگوار و حرفه ای …واقعا از اینکه‌ رایگان و با دلسدزی فراوان راهو برای دوستداران خوانندگی و موسیقی باز‌میکنین ممنونم.تمرینات شما خیلی موثره و من واقعا ازتون سپاس گزارم چقد خالصانه و صادقانه ب امثال نا کمک میکنید واقعا نهایت تشکر

    پاسخ
    • kianfar
      kianfar says:

      سلام دوست عزیزم خدارو بی نهایت مرتبه شکر میکنم که این فرصت رو بهم داده تا در خدمت شما هنرمندان عزیز باشم و خیلی خوشحالم که از آموزش هاراضی هستید ممنونم بابت انرژی خوبی که دادین❤

      پاسخ
  2. saba
    saba says:

    سلام ببخشيد من جديدار صدامو كه گرم ميكنم يكم گلوم ميسوزه و همينطور وقتي ميخونم بايد چيكار كنم؟
    حتي يه مدت استراحتم كردم و با اين كه سوزش گلوم خوب شد ولي بازم وسطاش يكم گلوم ميسوزه

    پاسخ
    • kianfar
      kianfar says:

      سلام و درود به شما دوست عزیز خیلی ممنونم که مشکلتون رو با ما مطرح کردید این که شما گلوتون درد میگیره یا میسوزه مشخصه که دارید تمرین هارو اشتباه انجام میدید به تلگرام یا واتس آپ شماره ای که در قسمت ارتباط ها نوشتم نحوه ی انجام تمرین هاتون رو بفرستید تا ایرادش رو بر طرف کنیم دوستدار شما رضا کیانفر❤

      پاسخ
  3. هادی
    هادی says:

    با سلام و تشکر فراوان .یه سوال داشتم و اینکه برای خوانندگان سنتی هم همین روش ها بکار میره یا نه .چون من شنیدم برای کسانی که سبکهای دیگه میخونن مثل اپرا ، روشها فرق میکنه .و مثلا صدا رو وسعت میدن در صورتی که در آواز ایرانی اینطور نیست .یا در سبک پاپ روش طور دیگه ای هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .بنده گرایش به موسیقی سنتی ایرانی دارم .ممنون از شما استاد عزیز

    پاسخ
    • kianfar
      kianfar says:

      سلام و درود دوست عزیزم ممنونم بابت سوال خوبی که پرسیدی ببینید صداسازی پایه و اساس شروع خوانندگی در هر سبکی هست تصور کن یک ساز مثل پیانو جلوته ولی ۵ تا از کلاویه هاش شکسته چطور میخوای بنوازی این پیانو رو؟ حنجره هم همینطوره شما توی هر سبکی که بخوای اجرا کنی اول باید با حنجرت آشنا بشی تنش ها و درگیری در ماهیچه ها و عضلات متصل بهش رو بر طرف کنی و بعد بری سمت استایل و سبک مورد نظرت و شما وقتی به استاد صداسازیت میگی میخوام سبک سنتی کار کنم موظف هست که راهنماییت کنه تا راحتی کامل رو در حنجرت حس کنی و به راحتی هر سبکی رو که دوست داشتی اجرا کنی چون وقتی که شما حنجرت سالم باشه و روش تسلط داشته باشی دیگه نگران صدا نیستی به عنوان مثال شما صدات آمادست و میتونی هر تحریری رو بزنی هر گامی رو بخونی ولی چیزی که بعد از صداسازی لازمه اینه که شما دستگاه های موسیقی سبک سنتی رو بلد باشی تا بتونی یک اجرای بی نظیر داشته باشی وقتی یه پیانو جلوی شما بزارن این خود شما هستی که انتخاب میکنی چی بنوازی و به کجا هدایتش کنی منتهی اول از همه باید پیانوت سالم باشه و سازت کوک باشه امیدوارم که به جواب سوالت رسیده باشی دوستدار شما رضا کیانفر❤

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *