سه عامل مهم برای خواننده تاثیرگذار

سلام دوستان عزیزم خیلی خوشحالم که با یک مقاله ی دیگه در خدمتتون هستم لازم به ذکره که بدونید این مقاله مکمل مقاله ی قبلی هست درمورد روش های تاثیر گذاری بیشتر اجرا در جمعیت و پیشنیاز این مقاله مقاله ی قبلی هست تا به درک بهتر و بیشتری ازش برسی و نتیجه ی بهتری ازش بگیری
مقاله ی قبلی ما در مورد این بود که چه کار کنم به راحتی جلوی دیگران بخونم خب حالا که میدونی باید چه کار هایی رو انجام بدی و میتونی به راحتی جلوی بقیه بخونی این سوال پیش میاد که چه کار کنم که تاثیر زیادی روی نفراتی که جلوشون میخونم بزارم؟

تا حالا شده کسی جلوتون بخونه و هیچ تاثیری رو شما نزاره یا شما جلوی دیگران بخونید و هیچ تاثیری روی شنونده هاتون نزارید؟
تا حالا شده به حرف های یک سخنران گوش بدی و هیچ تاثیری روت نزاره ولی سخنرانی یک فرد دیگرو بشنوی و به شدت روتون تاثیر بزاره؟
تا حالا شده به کسی یه حرفی رو بزنید و طرفتون از حرف و منظور شما یک برداشت متفاوت و اشتباه بکنه؟

جواب اینجا با ماست اما قبل از اینکه بری جواب رو بخونی

باید به سایت خواننده ساز قول بدی که به همه ی راهکار هایی که بهت میده عمل کنی

تمرین
یک کاغذ بردار و بنویس:

من خانم/آقای … در تاریخ… قول میدهم که به تمام راهکار های سایت خواننده ساز عمل میکنم تا به نتیجه ی مطلوبم برسم.

 

بهت تبریک میگم دوست من اولین قدم و مهمترین قدم رو برای تغییر برداشتی و اگر این تمرین رو انجام ندادی ادامه ی مقاله رو هم نخون و همین الان برو انجامش بده چون در غیر این صورت هیچ فایده ای برات نداره و فقط وقتت و انرژیت رو تلف کردی

اگر بخوام تمامی علت هارو در یک کلمه خلاصه کنم اون کلمه ای نیست جزاحساس”

و اگر شما نتونید احساستون رو دقیق ابراز کنید هیچ کس هیچ اهمیتی بهتون نمیده

این احساس خودش رو در قالب های متفاوتی به کسانی که جلوشون اجرا دارید انتقال میده

دانشمندان در جدید ترین تحقیقات علمی روی میزان درک انسان ها از هر حس ثابت کردن که قسمت

چشم:%۸۲

گوش:%۱۱

دیگر حس ها(بویایی،چشایی،لامسه):%۷

رو به خودشون اختصاص میدن پس باید زمان زیادی رو صرف مواردی کنید که جمعیت از شما میبینه و حسش میکنه تا بتونید تاثیر زیادی روی جمعیت بزارید

میمیک های صورت

 

زمانی که شما دارید جلوی جمعیت اجرا میکنید اولین جایی که احساس شمارو به جمعیت میرسونه چهره ی شماست

به عنوان مثال اگر شما با اخم به کسی بگید از دیدنت خیلی خوشحالم به هیچ عنوان باور نمیکنه و هیچ احساس خوشحالی در وجودش ایجاد نمیشه و حتی ممکنه که ناراحت هم بشه یک اخم میتونه تمام مفهوم جمله شمارو زیر و رو کنه

اینجاست که اهمیت میمیکهای صورت خودش رو نشون میده

میمیک صورت:  حرکات نمایشی صورت که نمایانگر احساس درونی ما هست

به عنوان‌ مثال ما خوشحالی رو با لبخند نشون میدیم پس خوشحالی میشه حالت و لبخند میشه میمیک صورت

ما باید برای میمیک های صورتمون اهمیت زیادی قائل باشیم برای این که هر چقدر تسلط ما روی میمیک های صورتمون بالا تر بره قدرت انتقال احساس و تاثیر گذاریمون هم بهتر و بیشتر میشه

تمرينات ميميک صورت

 

طبق تحقیقاتی که در زمینه بازیگری داشتم اين تمرينات کاربرد زیادی داره که شامل حركات تمريني چشم، لب، بيني، چانه و دهان،پيشاني و گوش و ساير اجزاي چهره هستند

تمرينات چشم:

اين تمرينات شامل حركت دادن اجزاي چشم نظير پلك ها، ابروهاو گوشه هاي آن مي باشد.

باز و بسته كردن كامل و بكارگيري تمام عضلات چشمي يكي از انواع تمرينات است.

حركات سريع ابروها به همراه در هم كشيدن هر دو يا يك ابرو و رها كردن آن يك تمرین مهم ابروست.بالا و پايين دادن ابروها هم همينطور و ….

تمرينات لب و دهان:

حركت غنچه كردن لب ها و چرخش حلقه اي در مسير حرکت عقربه های ساعت و خلاف حركت عقربه هاي ساعت، حركت دهان ماهي، باز كردن كامل دهان و لب ها و به چپ و راست كشيدن كامل لب ها ازحركات ديگر تمريني هستند.

تمرينات بيني:

حركات ظريف بيني نظير چپ و راست كردن آن و متسع كردن و منقبض كردن پرده ي بيني و… برخي از اين نوع تمرين است.

تمرينات گوش و پيشاني:

اين حركات هم مشخص است كه چه دامنه اي را شامل مي شود و بيشتر به حركات ظريف گوش كه بسيار سخت و مراحل تمرين آن عذاب آور است و حركات كششي و جمع كردني پيشاني معطوف هستند.

تمرین میمیکهای صورت:

چند دقیقه تمامی نقاط صورت خود را ماساژ دهید و بعد به جلوی آینه برید و برای خودتون میمیک های مختلف مثل: خوشحال،غمگین،عصبانی،متنفر،ترسو،متعجب و… رو تمرین کنید و بعد جلوی یک نفر این حالت های مختلف صورتتون رو نشون بدید و ازش بپرسید که در کدوم حالت ها موفق تر بودید و در اون حالت هایی که ضعف داشتید تمرین بیشتری کنید تا به تسلط بیشتری روی حالت های مختلف چهرتون برسید

 

زبان بدن

یکی از عوامل مهم برای تاثیر گذاری و انتقال احساس به جمعیت بدن ما هست
دانشمندان ثابت کردن پیام هایی که ما در ارتباط با دیگران میفرستیم فقط کلمات نیستند
این پیام ها به سه دسته تقسیم میشن و هر کدوم درصد تاثیر گزاریشون متفاوت هست
پیام های ناشی از حرکات بدن:۵۵%
پیام های ناشی از لحن صدا:۳۸%
پیام های ناشی از معنای کلمات:۷%

زبان بدن مکمل میمیک های صورتمون میشه حرکات صورت و بدن ما باید با هم هماهنگ باشه تا منظور و احساس ما واضح تر و دقیق تر دیده بشه
به عنوان مثال:زمانی که میخواهید به کسی نشون بدید در حال فکر کردن هستید انگشت اشارتون رو روی شقیقتون بگزارید و پلک چشمتون رو مقداری به هم نزدیک کنید و به یک نقطه نگاه کنید

ما با این کار هارمونی یا هماهنگی در حرکات صورت و بدن ایجاد کردیم تا یک مفهوم مشترک رو به مخاطبمون برسونیم

تمرین: توصیه دقیق و آماده ای برای اینکه چطور از زبان بدنمون استفاده کنیم وجود ندارده.
حرکاتی که شما انجام میدید بستگی داره به قالب های رفتاری شما و شخصی که با اون در حال ارتباط هستید.
به عنوان مثال زمانی که شما در حال صحبت کردن با رفیق خودتون هستید از زبان بدن کاملا متفاوتی نسبت به زمانی که با رقیبتون صحبت می‌کنید استفاده می‌کنید.
اما چه کار هایی میتونیم انجام بدیم تا در زبان بدنمون تسلط بیشتری داشته باشیم؟

تمرین اول:

جلوی آینه برید و با اشخاص مختلف به عنوان مثال پدر،مادر،دوست،استاد،همسایه و…ارتباط بر قرار کنید و اول با اشخاصی که به اونها خیلی نزدیک هستید ارتباط بر قرار کنید چون اونجا خیلی بهتر متوجه میشید که از چه زبان بدنی استفاده میکردید و آگاهی بیشتری برای بهتر شدن زبان بدنتون دارید

تمرین دوم:

حالا که متوجه شدید با اشخاص مختلف از چه زبان بدنی استفاده میکنید و آگاهیتون به زبان بدنتون بیستر شدبه دنبال الگو های فوق العاده و حرفه ای برید برای بهتر شدن زبان بدنتون

کسانی که بهترین اجرا هارو در جهان دارن به خصوص الگو هایی که در سبک شما فعالیت دارند با دقت کامل تمام اجرا هاشون رو مشاهده کنید و بهترین حرکات اون هارو گلچین کنید

اون هایی که خیلی رو شما تاثیر میزارن به خصوص اون حرکاتی که بین اکثرشون مشابه هست رو حتما تقلید کنید و حتما سعی کنید که اون حرکت رو دقیقا مثل خودشون انجام بدید

اگر خیلی مصنوعی به نظر رسید نگران نباشید و باز هم انجامش بدید چینی ها یک ضرب المثل جالبی دارن میگن (تمرین استاد میسازه) و واقعا هم همینطوره به تمرین کردن ادامه بدید و عجله نکنید تغییر زبان بدن شما به زمان احتیاج داره صبور باشید و به تمرینتون ادامه بدید.

 

تمرین سوم:

چشم هاتون رو ببندید و توی ذهن خودتون تصاویری که از الگو هاتون در کنسرت های پر جمعیت مشهاده کردید رو تصور کنید و خودتون رو جای الگو هاتون بزارید و تصور کنید دارید دقیقا مثل اونها از زبان بدنتون استفاده میکنید و بعد اون حرکات رو جلوی آینه انجام بدید

این تمرین سرعت پیشرفت شمارو خیلی بیشتر میکنه و یکی دیگه از فوایدی که داره اینه که شما بار ها و بار ها خودتون رو در کنسرت های پر جمعیت تصور کردید و در کنسرت های پر جمعیت شوکه نمیشید و استرس خیلی کمی دارید چون ذهن خیلی آماده ای دارید .

حالت چطوره دوست من؟ آفرین به تو که تا اینجای مقاله رو خوندی و آفرین به تو که میخوای یک تغییر اساسی درارتباط های خودت با دیگران ایجاد کنی یک خبر خوب براتون دارم چند تا حرکت باحال و خیلی مفید هست که اگر به اونها عمل کنید در تاثیر گذاریه اجرا هاتون جادو میکنه:

حرکت اول:(لبخند بزن)


با لبخند زدن به جمعیت انرژی ببخش و بیش از حد جدی نباش اگر شما شخص مثبتی به نظر برسی جمعیت تمایل بیشتری داره تا به شما توجه کنه اما از قبل اونقدر روی میمیک های صورتت تمرین کرده باش که لبخندت مصنوعی به نظر نرسه چون در این صورت ممکنه که ریاکار و دو رو به نظر بیای

حرکت دوم: ( سرت رو بالا بگیر)


بیش از حد به پایین خودتون نگاه نکنید چون باعث میشه پریشان و گیج به نظر برسید سرتون رو بالا بگیرید و به رو به روی خودتون نگاه کنید

حرکت سوم: (جلوی تیک های عصبیتون رو بگیرید)

سعی کنید جلوی حرکت های اضافی که از روی استرس انجام میدید رو بگیرید مثلا خیلی دست به صورتتون نزنید یا خیلی پا هاتون رو تکون ندید و … چون باعث میشه شما عصبی و نا آرام به نظر برسید

 

حرکت چهارم: (حرکاتتون رو سریع انجام ندید)


به عنوان مثال زمانی که طرفدارتون صداتون کرد سریع گردنتون رو به طرفش نچرخونید خیلی آروم این حرکت رو انجام بدید یا خیلی تند روی سن راه نرید البته برای ایجاد هیجان هیچ اشکالی نداره ولی زمانی که صحبت میکنید و یا دارید آهنگ احساسی اجرا میکنید خیلی تند راه نرید

زمانی که حرکاتتون رو به آرامی انجام میدید باعث میشه اضطرابتون کمتر بشه و با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری به نظر برسید.

حرکت پنجم: ( از جمعیت استفاده کن )


بهترین و زیباترین لحظاتی که افراد از کنسرت به یاد میارن لحظه ای هست که جمعیت با خواننده همخوانی میکنه

حتما این کار رو بکنید و برای طرفدارانتون یک خاطره عالی بسازید ولی سعی کنید که خیلی زیاد این کارو نکنید چون اگر این کار در یک سانس کنسرت زیاد تکرار بشه جایگاهش رو از دست میده و اونقدری که باید لذتبخش نخواهد بود.

حرکت ششم: (آماده باش)

داخل کنسرت ممکنه هر اتفاقی بیفته شما باید آمادگی هر نوع اتفاقی رو داشته باشید و هر چیزی که شد شما خوندنتون رو قطع نکنید و به خوندنتون ادامه بدید به عنوان مثال: اگر یکی از نوازنده ها کاملا فالش زد یا طرفداراتون سوت و جیغ زدن و … شما از موزیک جا نمونید یا خوندتون رومتوقف نکنید و به خوندن ادامه بدید.
.

حرکت هفتم: ( مثبت اندیش باش)


نگرش مثبتت رو همیشه حفظ کن چون احساسی که ما داریم میتونه در نحوه ی عملکرد زبان بدنمون تاثیر زیادی داشته باشه و از طرف دیگه یک قانون به نام قانون انتظار وجود داره که میگه منتظر هر چی باشی همون رو دریافت میکنی پس همیشه منتظر اتفاقات خوب باش ولی اونقدری آمادگی داشته باش که هر اتفاقی افتاد خوندنتون رو قطع نکنید

 

صدا


یکی دیگه از مهم ترین عوامل برای تاثیر گذاری و انتقال احساس در جمعیت صدای ما هست

همونطور که در قسمت زبان بدن گفتم دانشمندان ثابت کردن پیام هایی که ما در ارتباط با دیگران میفرستیم فقط کلمات نیستند
این پیام ها به سه دسته تقسیم میشن و هر کدوم درصد تاثیر گزاریشون متفاوت هست
پیام های ناشی از حرکات بدن:۵۵%
پیام های ناشی از لحن صدا:۳۸%
پیام های ناشی از معنای کلمات:۷%

 

فن بیان

 این که ما برای هر کلمه ای که به کار میبریم از چه تن صدا و چه لحنی استفاده میکنیم و چه مقدار شفاف و واضح و کامل اون رو ادا میکنیم مربوط میشه به تسلط ما روی فن بیانمون 

دوست عزیزم فن بیان اهمیت خیلی خیلی زیادی برای تمام‌انسان های جهان داره چه برسه به یک کسی که قراره اجرای صحنه ای داشته باشه

وقتی که ما فن بیانمون ضعیف باشه و نتونیم خوب با آدم های اطرافمون صحبت کنیم نمیتونیم ارتباط خوب و موثری با دیگران داشته باشیم و ‌زندگی آرومی نخواهیم داشت

یکی از دلایل مهم خجول بودن اینه که خجول ها فن بیان ضعیفی دارن و همین باعث میشه کم حرف باشن و این هم باعث میشه که مهارت ها و توانمندی هایی که دارن دیده نشه و هر کسی که فن بیان قوی داشته باشه در هر شغلی که هست نسبت به بقیه موفق تره چون به راحتی میتونه روی دیگران تاثیرزیادی بزاره و قانعشون کنه و با بقیه ارتباط موثری برقرار کنه

پس هر انسانی باید روی فن بیانش کار کنه تا بتونه مهارت های ارتباطی وانتقال احساس موثر و خوبی رو داشته باشه

نکته اول:

 اولین و مهمترین عامل در فن بیان اینه که ما باید کلمات رو کاملا واضح بیان کنیم

یعنی با هر لحن و تن صدا و سرعتی که کلمات رو برای شنونده بیان میکنیم باید تمام کلمات رو واضح بشنوه

پس اگر ما کلمات رو شمرده شمرده و واضح بیان نکنیم ممکنه هر کلمه مبهمی درک و وضوح جمله رو از بین ببره.

شمرده صحبت کردن رو با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید یکی از تمرین هایی که می توانید انجام بدید تا به واضحتر شدن کلماتتون کمک بیشتری کنه کم کردن سرعت است.

شما وقتی که نگران هستید یا درباره ی چیزی که میگید تردید داشته باشید تمایل دارید که سریع صحبت کنید.
شمرده صحبت کردن شما نه ‌تنها درک وفهم شنونده رو از صحبت‌های شما بیشتر میکنه بلکه باعث می شه فردی مطمئن و آرام به نظر برسید.
برای این که کیفیت سرعت صحبت هاتون رو سنجش و ارزیابی کنید به یک نفر بگید گوشش با شما باشه و شماره تلفنی رو براش بخونید فردی که گوشش با شماست باید بتونه شماره ای که خوندید رو یادداشت کنه.
برای بهتر شدن کیفیت سرعتِ صحبت هاتون تعداد زیادی از عدد ها رو بخونید و همزمان با خوندن عدد ها روی هوا هم یاد داشتشون کنید این تمرین باعث میشه به یک سرعت مناسب برسید و نفوذ کلامیتون بیشتر بشه.

نکته دوم:

یکی از عواملی که در فن بیان خیلی مهمه استفاده از احساس مناسب برای هر کلمه هست
به عنوان مثال شما فکر کنید یک گزارشگر فوتبال فن بیانش ضعیف باشه و احساس رو در کلماتش دخالت نده و از اول تا آخر بازی رو با یک تن صدا و لحن ثابت گزارش کنه به یک دقیقه نرسیده گوشتون خسته میشه و دیگه گوش نمیدید.
حالا چه کار کنیم که احساسمون تقویت بشه؟

راهکار های لازم برای تقویت احساس رو در مقاله قبلی نوشته بودم ولی باز این زیر براتون مینویسمشون :
خیلی از خواننده ها رو میبینم که موقع اجراشون هیچ احساسی وجود نداره و همین عدم وجود احساس در اجرا باعث میشه که نتونن هیچ تاثیری روی شنونده هاشون بزارن و بعد از اجراشون نظرشون رو که میپرسن میگن اونجوری که میخواستم نشد،به دلم نشست، انرژی جمعیت خیلی خشک بود و…

راهکار اول:
یکی از دلایلی که باعث میشه اجراشون بی احساس بشه اینه که خیلی از خواننده ها چه در جمعیت سالن و چه در باکس استودیو که قراره موزیکشون رو ضبط کنن خدا خدا میکنن که هر چه زود تر بخونن تا تموم بشه و خلاص بشن

این بدترین حالت ممکنه که تمام احساس رو از خواننده میگیره سعی کنید از تک تک لحظات اجراتون بیشترین لذت رو ببرید.
اوج ارتباط یک خواننده با طرفدارانش زمانیه که اجرای زنده داره پس این باید زیبا ترین و لذت بخش ترین لحظه برای هر خواننده ای باشه پس بیشترین لذت رو از لحظات اجرای خودتون در جمعیت داشته باشید

راهکار دوم: تفاوت خیلی زیادی بین خواننده ای که معنای دقیق شعرش رو میدونه با خواننده ای که معنای دقیق شعرش رو نمیدونه وجود داره

باید به معنای دقیق شعری که میخونی پی ببری باید بدونی داری چیو میخونی اگر شعری رو از یک شاعر گرفتی ازش درخواست کنید که به صورت کامل و واضح تمام معنا و منظور خودش رو از هر مصرعی که نوشته براتون توضیح بده و اگر خودتون شاعر هستید باید دقیق و عمیق به معنای شعری که نوشتید پی ببرید

این باعث میشه احساستون در اجرا خیلی بیشتر بشه و تاثیر بیشتری روی شنونده هاتون بزارید

راهکار سوم: به شعری که میخونی اعتقاد قلبی داشته باش به عنوان مثال یک فردی که در یک رابطه ی کاملا عاشقانه هست هرگز نباید از خیانت و شکست عشقی بخونه چون هیچ اعتقاد و حسی نسبت به اون شعر نداره و انسان ها حس همدیگر رو دریافت میکنند. به قول معروف هر آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند
پس همیشه شعری رو انتخاب کن که به روحیاتت بخوره و بهش اعتقاد قلبی داشته باشی این باعث میشه احساست در اجرا بیشتر بشه و تاثیر گذاریت روی شنونده به مراتب خیلی بیشتر بشه

راهکار چهارم: برای افزایش احساس درونیتون از طبیعت درس بگیرید
موسیقی طبیعت رو گوش بدید و باهاش هماهنگ بشید اینجا دیگه خواننده ای وجود نداره تا با خوندش احساس رو به شما انتقال بده شما خودتون باید احساس رو از موسیقی طبیعت بیرون بکشید

نکته سوم:

 از دیگر عوامل مهم و موثر فن بیان مبحث رعایت کردن تکیه یا استرس یا آکسان یا اکسنت و… کلمه ها و جملات هستبه عنوان مثال:جمله ی بخشش لازم نیست اعدامش کنید رو میخوایم تکیه یا( آکسان یا استرس یا اکسنت و…) گذاری کنیم.
چون به صورت نوشتاری هست من جای تکیه ها رو با ، نشون میدم

این جمله رو میشه به دو روش تکیه گذاری کرد.
۱-بخشش ، لازم نیست اعدامش کنید
با این تکیه ما این معنی رو به جمله دادیم که طرف بخشیده بشه
۲-بخشش لازم نیست ، اعدامش کنید
با این تکیه ما این معنی رو به جمله دادیم که طرف کشته بشه

همونطور که دیدید تکیه ها در فن بیان اهمیت خیلی زیادی دارن با یک تکیه گذاری میشه معنای یک جمله رو به طور کلی تغییر داد و علاوه بر اون تکیه ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری لهجه های مختلف دارند و اگر در لهجه های مختلف بررسی کنید میبینید که تکیه های هر لهجه با لهجه های دیگر متفاوته

پس یک خواننده و سخنران و مجری و هر کسی که قراره یک متنی رو اجرا کنه باید قبلش اون متن رو تکیه گذاری کنه تا بتونه نفوذ کلامی بیشتری داشته باشه

نکته چهارم و پنجم :

دو عامل مهم دیگه برای تقویت فن بیان انتقال درک و روح هر کلمه و لحن بیانی ما هست
هر کلمه دارای یک روح هست و ما باید از لحنی استفاده کنیم که شنونده بتونه به راحتی روح اون کلمه رو درک کنه

به عنوان مثال گزارشگر های فوتبال رو در نظر بگیرید لحظه به لحظه جوری روح دقیق کلمات رو به ما انتقال میدن که ما احساس میکنیم تو زمین فوتبال هستیم
یا مثلا اگر ما بخوایم به کسی تسلیت بگیم باید از لحنی استفاده کنیم که احساس تاسف و غم رو در جمله ای که بیان میکنیم انتقال بدیم

شما فکر کنید که با لحن شادی و خوشحالی به کسی که عزیزش رو از دست داده تسلیت بگیم بدون شک یا فکر میکنه دیوانه ایم یا دلخور و عصبی میشه
برای این که به درک بهتری از این مطلب برسید چند مثال صوتی هم میزنم و لینکش رو همین زیر میزارم براتون تا کاملا متوجه بشید
و این که ما چه کار کنیم که روح هر کلمه رو دقیق انتقال بدیم باز بر میگرده به همون تمرین هایی که برای تقویت احساس باید انجام میدادیم

اندام های بیانی

 برای انجام هر کاری نیاز به ابزاری هست. ابزار مورد نیاز ما هم در فن بیان اندام های بیانیمون هستن که شامل:
ريه، ناي، حلق، حنجره، كام، حفره‌هاي بيني، زبان، فك‌ها،چانه، دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌هاست و ازمهمترین قسمت های اندام های بیانی ما زبان و لب ها و چانه هست و ما همیشه باید از سلامت اندام های بیانیمون آگاه باشیم و اون هاروبه حدی آماده و چالاک نگه داریم تا بتونیم هر جمله و هر کلمه ای رو به راحتی شفاف و واضح و کامل بیان کنیم.

تمرین های مورد نیاز برای آماده سازی و چالاک کردن اندام های بیانی:

تمرین اول:

یکی از کاربردی ترین و مفید ترین تمرین ها خواندن متن های مختلف هست.

متن هایی که برای تمرین استفاده میکنید باید متفاوت باشه مثل متن های انگیزشی،هنری،ادبی،مذهبی،علمی،داستانی،فلسفی،سیاسی و…

بیشتر سعی کنید متن های انگیزشی رو بخونید چون نیاز به احساس بیشتری داره و علاوه بر اون شاد تر میشید وقتی متن های انگیزشی رو میخونید.

این تمرین به شما کمک میکنه تا قسمت های مهم هر جمله رو به درستی تشخیص بدید و به درستی در جمله تکیه گذاری کنید و علاوه بر اون کمک میکنه که کلمات رو واضح بخونید خیلی از مواقع ما بدون آگاهی کلمات رو ناقص بیان میکنیم

به عنوان مثال: کلمه ی وقت رو از خیلی ها شنیدم میگن وخت یا برات رو میگن براد یا نقطه رو میگن نخطه یا نمیدونم رو میگن نم دونم و شما با خوندن متن های مختلف چون دارید میبینید کلمات رو این باعث میشه هواستون باشه که واضح بخونید کلمه ها رو و علاوه بر این کمک دیگه ای که این تمرین به ما میکنه اینه که دایره لغات ما با این تمرین افزایش پیدا میکنه

بار ها شده دیدم افراد میخوان یک مطلبی رو توضیح بدن میگن نمیدونم چجوری بگم این به خاطر اینه که دایره لغاتشون ضعیفه و شما با انجام این تمرین میتونید دایره لغات خودتون رو افزایش بدید تا بتونید به راحتی هر مطلبی رو برای دیگران توضیح بدید.

تمرین دوم و سوم:

به سراغ ضرب المثل ها،شعر ها،متن ها و جمله هایی که دارای واج آرایی زیادی هستند برید و اون هارو با سرعت بیشتری بخونید.

زمانی که شما یک متن سخت رو با سرعت بالا واضح بخونید در سرعت های مناسب و نرمال میتونید
خیلی روان و به راحتی بخونید

به عنوان مثال:زمانیی که یک نوازنده آهنگی رو میتونه با سرعت(تمپو) بالا بنوازه در سرعت های کمتر خیلی راحت تر و روان تر بدون اشتباه میتونه بنوازه

و این تمرین ها شما رو به چالش بیشتری میکشه و باعث میشه شما هنگام خوندن متن های مختلف تپق نزنید و اشتباه نکنید و به راحتی هر متنی رو که دارید بخونید

همیشه سعی کنید برای این که متنتون رو بهتر اجرا کنید چند بار با سرعت بالا تر و واضح بخونیدش چند مثال براتون مینویسم این هارو تمرین کنید و هر جا که براتون راحت و ساده شد سرعتتون رو بالا ببرید.

زندگی ضرب زمین در ضربان دل ماست
زندگی هندسه ی ساده ی یکسان نفس هاست
(سهراب سپهری)

لبخند تو خلاصه ی خوبی هاست
لختی بخند خنده ی گل زیباست
(قیصر امین پور)

شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی
غنیمت است چنین شب که دوستان بینی
(سعدی)

خیزید و خز آرید که هنگام خزانست
باد خنک از جانب خوارزم وزانست
(منوچهری)

یا جمله هایی که شاید خنده دار به نظر بیان ولی به اندام های بیانی خیلی کمک میکنن مثل:

تو تاجر چه تجارتی هستی

لیره رو لوله لوله رو لیره

 یه یویوی یه یورویی

لای رولت رنده ی لیمو رفته

 چه ژست زشتی

اگزیستانسیالیسم

 لورل روی ریل راه میرفت

کارل و لرل کارها رو رله کردن

 سه شیشه شیر سه کیسه سیر

 بو قارپوز سانجلاندرانلاردانده

این جمله ترکی هست به معنای این هندوانه از اونایی هست که دل درد میاره

 

تمرین چهارم:

یکی دیگه از کاربردی ترین تمرین ها که معروف به تمرین شمعک یا خودکار هست .

به این صورت که ما یک شمعک یا خودکار یا انگشت یا هسته خرما و … بین دندان های بالا و پایین قرار میدیم و خیلی فشار نمیاریم که به دندون هامون آسیبی بزنه

شروع میکنیم به حرف زدن یا خوندن متن های مختلف تا جایی که میتونیم باید سعی کنیم واضح صحبت کنیم البته این تمرین رودر خلوت و تنهایی انجام بدید چون کسی متوجه نباشه فکر میکنه دیوانه شدید.

این تمرین به شما کمک میکنه تا دهانتون رو به راحتی باز و بسته کنید و علاوه بر اون اندام های بیانی شمارو فعال و آماده و چالاک میکنه

و همینطور باعث میشه شما هر متن و هر جمله و هر کلمه سختی رو مانند مثال هایی که در بخش واج آرایی خوندید به راحتی بیان کنید

و حتی اگر فردی لکنت زبان خفیفی داشته باشه میتونه با این تمرین به صحبت کردن صحیح خودش کمک کنه و روش صحبت کردنش رو تغییر بده.

در نهایت اگر میخواهید بیشترین تاثیر رو روی جمعیت بزارید باید بین میمیک های صورت و زبان بدن و فن بیان هارمونی و هماهنگی ایجاد کنید 

مطمئن باشید با انجام این تمرین ها به نتایج ایده عالی میرسید و کسی که روی میمیک های صورت و زبان بدن و فن بیانش تسلط زیادی داره یک هنرمنده وعلاوه بر این که تاثیر گذار ترین اجرا هارو داره میتونه به راحتی با دیگران ارتباط های موثری بر قرار کنه و برای دیگران بسیار محبوب و جذاب باشه و زندگی آروم و پر نشاطی رو سپری کنه


امیدوارم که لذت برده باشید

دوستدار شما

رضا کیانفر

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *